top of page

JAPOW 2024 - "Blandad med asgo" del 2.

Påväg mot Tokyo för att hämta taggade och puderpeppade gäster. Vi vet att förväntningarna är extremt stora på en sådan här resa. Har en aldrig varit i Japan och åkt skidor innan finns ofta en bild av konstanta megadump som leder till ny bottenlös åkning varje dag. Som guide är det svårt att göra något åt vädret, vi kan bara försöka leverera bästa möjliga upplevelse efter de förutsättningar vi har att arbeta med och att samtidigt inte höja risknivån pga våran egen stress av deltagarnas förväntningar inte passar in på rådande väderförhållanden. Lite nervösa men också sjukt peppade åkte vi för att hämta gästerna i Tokyo. Efter stopp på båda flygplatserna Narita och Haneda körde vi tillbaka med full bil mot Hakuba.

Vädret hade lovat lite snö tills måndagen. När vi vaknade på måndag morgon hade den lilla snön blivit ganska mycket snö och det fortsatte att snöa kraftigt under hela dagen.

Vi började dagen med att gå igenom vår lavinutrustning och träna kamraträddning under någon timma. Resten av dagen spenderade vi med att tura upp en kam där vi hittade riktigt djup snö i en fin skog. För att avslutade dagen med en härlig onsen. Tyvärr snöade bilen fast och vi fick därför avboka för restaurang och köra middag på Seven eleven.

Tränar med lavinutrustning i Japan
Träning i sök och kamraträddning samtidigt som snön vräker ner.

Pulsar upp längs berget i djup snö.
Lite svett kan vara värt för att få finaste åkningen.

Puderskidåkning i Japan.
Resas första djupa svängar 😍

Snön fortsatte att vräka ner över natten och dagen efter beslutade vi oss för att ta passa på att maxa den lättillgängliga åkningen i ett av de få "öppna systemen" Hakuba har att erbjuda. Trots en del folk och puderhets körde vi ospårat under hela dagen och behövde första på eftermiddagen söka oss längre bort från systemet. Kvällen avslutades med onsen och en trevlig middag på en Izakaya (klassisk japansk bar där en beställer smårätter).

Ramlat i pudersnön
Mjuka krascher är en av många fördelar med skidåkningen i Japan.

Fluff 🤩

Djup skidsväng i japansk puderrsnö.
Mera fluff 🤩😍

Då vi fortfarande kände att vi hade mycket fint att köra i samma område som dagen innan åkte vi tillbaka även dag 3. Den lättillgängligaste åkningen var uppkörd men med lite vilja och pjäxhajkande i djupsnö fick vi fantastiskt fin åkning på förmiddagen. Enligt mig hittade vi den bästa snön resan än sålänge erbjuden på en ostligt vänd kam, vilket gav riktigt fina svängar.

Efter lunch körde vi ett riktigt långt åk, där vi tog oss en bit bort från systemet för att sedan köra hela vägen ner till botten av dalen. Därifrån tog vi buss tillbaka upp till systemet och vår bil. Trots ett ganska strassligt utåk sista 100 höjdmetrarna, vart det resan bästa åk en så länge. Se film under 😍. Dagen avslutades med onsen innan restuarangbesök och sushi.

Skidåkning i Japan.
Tungt att pulsa i djupsnön men belöning blev väldigt stor.

Torsdags morgon vaknade vi upp till blå himmel och strålande sol. Äntligen hade vi möjlighet att köra de stora topparna ovanför trädgränsen. Känslan var att det kunde bli riktigt jävla bra! Vilket det också blev. Efter en kortare tur ut från en BC-gate och några hundra höjdmeter upp till fots fick vi 1200 fallhöjdsmeter i resan överlägset bästa snö. Ett fantastiskt åk!

Skidåkare med berg i bakgrunden.
Glada puderälskare med toppen i bakgrunden 😍

Skidsväng bland berg och pudersnö
Djupa svängar i massiv miljö för en av våra gäster.

Två skidåkare korsat en bäck.
Vägen tillbaka kan vara lite av ett äventyr ibland

Snowboardåkare som lägger sväng.
Martin njuter lika mycket som våra gäster.

Skidåkare i strålande sol på snöig bergstopp
En av våra gäster på toppen

Dag fem började låren bli trötta hos många. Vi bestämde oss för att prova ett nytt skidsystem. Där hittades en hel del bra snö i en mycket vacker miljö även om känslan av att ny snö eller stighudar är det som gäller 5 - 6 dagar efter snöfall.

Skogen 😍

Skidåkare åker skidor i japansk skog
Fina svängar

Japanskt skidsystem och en man som dricker en öl
Väl värd öl vid dagens slut 💪

Lovande prognos med sol inför dag 6 och äntligen dags för topptur! Att topptura i den här miljön är något utöver det vanliga! Efter några timmar uppför märkte vi att värmen hade påverkat snön på många ställen och gick för en östligt vänd sida för åket ner. Där var snön fortfarande kall och dagen avslutades med ett stort åk i riktigt fin snö. Kvällen spenderades på Wagyu restaurang, vilket var extremt uppskattat av alla utom mig som fick äta fried noodles för 5 gången denna vecka😓.

Mäktig känsla att gå på topptur i Japan 😎

Påväg mot toppen, kryssandes förbi massa vackra träd.

Martin njuter av åket från toppen 😊

Sista dagen hade vi förmiddagen på oss att köra innan vår avfärd mot Tokyo. Pga extremt trötta lår blev det bara jag och en av gästerna som körde några timmar i ett mysigt lite system söder om Hakuba. Mysiga pister och fin utsikt från toppen. Tillbaka på pensionatet lastade vi in i bilarna och körde mot Tokyo. När vi släppte av gästerna på deras hotell väntade Tokyo äventyr på egenhand under några dagar. Några dagar i Tokyo är verkligen ingen en vill missa och något jag starkt kan rekommendera. Är ju ändå enligt mig väldens roligaste stad!

High balls i Tokyo efter en fantastisk resa!